Intro

Régi biciklik, alkatrészek, agyváltók, modern alkatrészek, vázjavitás. Kérdésed van? Irj egy e-mailt! _________________________ szegedretrokerekpar@gmail.com

nevjegy_elolap_Small_.jpg

ÚJ blogunk csak agyváltókról!

Címkék/Tags

105 (4) 1937 (1) 22 mm (1) 26 (4) 28 (15) 28-as (1) 333 (1) 36*24 (1) 3cc (1) 3gang (1) 3 speed (3) 48H (1) 5 (2) 5/8x3/16 (1) 500/14 (3) 52 (1) 5 sebesség (3) 600 (2) 7 (1) 7 sebesség (1) AB (4) ab (1) abc (1) adler (1) agy (3) agyváltó (51) agyváltójavitás (1) agyváltós (2) agyváltószerviz (1) alaktrész (1) alfine (1) alkatrész (2) alkatrészek (1) állvány (1) altenburger (1) ambrosio (1) angol (1) antik (1) archer (2) Archer (1) átépités (2) automata (1) automatic (5) AW (2) aw (1) B.S.A. (1) b66 (1) b66s (1) bakony lámpa (1) barna endre (1) batavus (1) Bayliss-Wiley (1) BB (1) BB-1055 (1) BB-6400 (1) belgium (1) biopace (2) blockpedál (1) blowfish (1) bmx (1) bőr (1) bosch (3) bottom bracket (1) British Small Arms (1) brooks (1) BSA (1) budapest (3) campagnolo (4) cateye (2) CC-1000 (1) cc-2000 (1) city (1) clb (1) click stick (1) clipper (1) CM (1) cortina (1) critical mass (1) csekonics utca (1) csepel (30) Csepel (1) csepel művek (3) csepel touring (1) csepel túra (1) csepel tura (7) csoda (1) Csoda kerékpár (1) custom made (1) custom made bicycle szeged (1) cycles levrier (1) cyclocomputer (1) deore (2) deore xt (1) deutsch (1) dieren (1) dobfék (7) dobozos (1) doppeltorpedo (1) dreigang (8) dressler (3) DT (1) dunlop (1) duomatic (4) dupla (1) dura ace (3) eladó (34) eldi (1) eldi antik szerelő (1) elite (1) első agy (1) england (1) F&S (27) f&s (3) f&S (1) falcos (2) favorit (1) fejér zománc (1) fék (2) fékagy (4) fékkar (2) fekvő (1) fekvőbringa (1) felújitás (14) férfi (10) ffi (1) fichtel (1) fichtel & sachs (1) fichtel und sachs (14) Fichtel und Sachs (1) fiets (2) finomság (1) fishbone (1) five speed (1) fixi (2) flip-flop (1) FM (1) fogaskerék (1) fortepan (1) for sale (19) freilauf (22) front hub (1) FuS (22) f und s (1) gazelle (7) gear hub (4) getriebenabe (1) giant (1) Granat (1) granat (5) grand café (1) gyártó (1) h5111 (3) hajtómű (2) handmade (1) hansen (2) holland (7) hungary (1) igh (2) IGH (3) ivca 2014 (2) ivca hungary (1) japan (3) javitása (1) jazzkocsma (4) jazz kocsma (1) Jenei István (1) jens (2) jens scheunenfunde (3) karbidlámpa (1) katonai (4) katonai kerékpár (1) katonai lánc (1) kerékagy (4) kerékagyak (1) kerékpár (33) kerékpárállvány (1) kerékpáros káté (1) kétsebességes (1) kiállitás (2) kilométeróra (1) klón (1) komplett (1) kontra (18) kontrás (2) korchmáros kálmán (1) középagyváltós (1) középrész (1) lámpa (2) lánc (4) legnano (1) levrier (1) luxus (1) lx (1) m32 (2) made in holland (1) mafac (1) mafac racer (1) magura (1) magyar (8) magyarország (1) maillard (1) maros (1) mátra (1) mátre fémlánc (1) mgyvk (1) michelin (1) miele (1) mod07 (1) mod 07 (2) mod 29 (1) mod 515 (1) mod 53 (5) mod 55 (1) moyeux (1) musare (1) nederlands fabrikaat (1) német (1) NEU (1) névtábla (1) nexus (7) nexus 3 (1) nexus 4 (1) nexus 7 (1) női (8) normandy (1) NOS (27) nos (4) NOS sachs (1) no 1 (1) no 8 (2) nyaktábla (1) nyereg (2) nyújtott lánc (1) olajcsere (1) olajlámpa (1) olasz (1) olasz menet (1) orbit (1) országúti (1) P (1) p5 (1) Pannónia Külker (1) pedál (6) pentasport (10) Populair (1) R26 (1) rabeneick (1) racer (1) raleigh (1) referencia (1) régi (3) renak (2) retro (66) RM (1) rm (1) rohloff (3) roszmann (2) RSX (1) S3C (1) s5 (1) s5.1 (1) s5.2 (1) s7 (1) sa (3) SA (16) Sachs (1) sachs (33) sachs 7 (1) sachs super 7 (1) sachs super seven (1) SA AB (2) scheunenfun.de (1) schillerwein (1) seat post (1) sg-s500 (1) sg-s700 (1) shimano (19) shimano 105 (1) shimano 600 (1) sis (2) solar (1) spare parts (1) speedhub (3) sprinter (1) sr-26 (3) sr26 (1) SRAM (1) stainless steel (1) star (1) steyr (1) stronglight (1) stucni (1) Sturmey (2) sturmey (6) sturmey archer (13) Sturmey Archer (1) styria (4) super (1) super 7 (1) super granat (5) super seven (2) svájci (3) synchro (1) szabadonfutó (1) szabadonfutó fékagy (1) szeged (29) szegeden (1) szeged ki (1) szeged retro (2) szerelék (1) szerszám (2) szerviz (3) szingó (2) szoknyavédő háló (1) tcw (2) tech (1) teile (1) tengelyanya (1) tengelyanyák (1) te koop (1) TF3 (1) The Best (1) three-speed (12) three speed (2) tihany (1) tiszakécske (1) Torpedo (2) torpedo (45) torpedo-agy (1) torpedóagy (1) történelem (1) tpz (1) TPZ (1) tura (5) túra (3) ÚJ (1) új (12) ultegra (1) und (1) union (1) universal (2) váltókar (2) váltószerelék (1) vázjavitás (1) velo (2) velocipéd (1) verseny (8) versenykerékpár (1) veterán (106) veterán kerékpár (3) veterán lámpa (1) veterán világtalálkozó (1) veternán (1) világitás (3) vintage (8) weinmann (1) Weiss Manfréd (2) weiss manfréd (2) Weiss Manfréd katonai (2) werkzeug (1) wittkop (1) wm (5) WM (8) wm katonai (1) wulstreifen (1) xt (1) XT (2) x rd 7 (1) zu verkauf (22) zu verkaufen (1) zweigang (2) zweizügig (1) Címkefelhő

Torpedóagy

2012.04.23. 20:06 szeged retro

1903-1904 körül gyártották az első szabadonfutó Torpedo fantázianevű fékagyat Schweinfurtban, Németországban, a Fichtel und Sachs AG gyárában. Eredeti neve Torpedo Freilaufnabe (mit Rücktrittbremse). Az összes létező alkatrészébe, hiven a német precizitáshoz, beleütötték az agy tipusának számát (pl 09, 10, stb), a gyártó névjegyét (F&S), és a gyártási dátumot. Egyes alkatrészeibe a hosszt, átmérőt is jelző értékeket is beleütöttek (Ld. tengely, hajtó - illetve fékgörgők).

 SAM_3324 (Large) (Small).JPG

 

53 torp (Small).jpg

 

Az évtizedek során kisebb-nagyobb változtatásokkal ugyan, de megmaradt a hajtó - és fékezési mechanizmus ugyanolyannak, mint amilyennel először megjelent. A jellegzetes Torpedo külső-belső szerkezetet anyag -, minőség - és méretbeli változtatásaival is kb. 80 évig gyártották Schweinfurtban.

A hajtás 5 db, egyenként 6,5 mm átmérőjű görgővel történik.

SAM_1383 (Large) (Small).JPG

(Másfél évtizedig a mod 07 tipusú Torpedo fékagyakban van 7 görgő egyedül!). A lánc az agyon lévő fogaskereket előre mozditja, a húzófejen a - kb. az ötvenes évek első feléig menetesen rögzithető, később a ma is ismert 3 körmös megoldású - fogaskerék magát a fejrészt/húzófejet az 5 hajtógörgőnek kiképzett 5 ágú 'csillag' formájú részével, tehát az óramutató járásával megegyezően megindul, és a hajtógörgőket az agyhüvely belső felületéhez szoritja, ezáltal mozdul előre a kerékpár. (A szalajtás a fejrész és az agyhüvely között feszülő hajtógörgők méretének csökkenése miatt van. Kophat a fejrész, a hajtógörgő, és maga az agyhüvely is).

SAM_1988 (Large) (Small).JPG

A torpedóagy akkor fut szabadon, ha a hajtógörgők abba a pozicióba kerülnek a fejrészen, ahol megszűnik a kapcsolat az agy hüvelyével. 

A fékagyak két opciója az előremenetel és a fékezés. Fékezéskor a fejrész/fogaskerék az óramutató járásával ellentétesen mozog, aktiválva a fékkónuszt, ami a fékbetét belsejében várja, hogy belülről nyithassa ki a fékbetétet, ami a súrlódást kihasználva állitja meg a kerekünket, vagyis a bringánkat. A fékbetét az agyhüvely belső felületéhez szoritodik, ezáltal lassitva bringánkat. 

DSC01028 (Large) (Small)_1.JPG

A fékbetét réz illetve annak ötvözete a kezdetek kezdetén, az első kb. 60 évben ezzel az anyaggal jelentek meg a Torpik, utána vas fékbetétek lettek a szereplők. A fékbetétek belső felülete hullámosan kiképzett, ezekbe kapaszkodik a fékkónusz két pici görgője. A hátrataposás, fékezés esetén a beilleszkedő görgők nyitják a fékbetétet nagyobbra. A fékbetét és az agyhüvely közti hézag tizedmilliméterben mérhető, a fékbetét nyugalmi helyzetében.

A belső, hullámos fékbetétvázra van a fékpofa 'odaszegecselve', megakadályozandó a kettő elválását. A fékbetét a bal oldali nagykónuszon fixen áll, és mikor kinyilik fékezéskor, nem szabad elmozdulnia, körötte csak a kerékagy mozog. A nagykónusz két körmébe illeszkedik bele. (létezik egy - vagy kétoldali rögzités is). A belső vas váz hullámos fele szokott a rossz kenés miatt lelaposodni, elnyalódni, ezért csúszik, illetve nem működik rendesen a fék. 

A Torpedokban STAR golyóskosarak vannak eredetileg. Két nagy STAR K99 jelű kosár, illetve kosár nélkül a fejrészben, a tengely kiskónuszának szabadon, ugyanakkora méretű, 1/4-es golyók futnak.

SAM_2091 (Large) (Small).JPG

A Torpedok élettartama nagyon hosszú. Az eredeti gyári utasitásokat követve állitólag 100 ezer kilométerekről van szó! A 70-80 évvel ezelőtt gyártott kerékpárok lekerülve a padlásról igazi csemegék, a hátsó kerék sok esetben elárulja a bringa gyártási évét! Ezek a régi kerékpárok nagyon sok esetben a 70-80 évvel ezelőtt berakott Torpedóaggyal működnek tovább. 

A megfelelő karbantartás a rendszeres olajzást, és az alkalmankénti csapágy-utánállitást, szétszedést, tisztitást, vizsgálatot jelenti. Sok vitára ad okot a megfelelő kenőanyag kiválasztása. A gyári utasitás egyedül olajat enged. A szerkezet olajsapkán vagy olajzónyiláson keresztül olajozható, értelemszerűen ide zsir nem kerülhet. A felépitése az agynak olyan, hogy az olaj urasan távozik a szerkezetből, magával cipelve a koszt. A labirintusszerűen illeszkedő zárógyűrűk azonban lelassitják az olaj kifolyását. Ha zsirral szeretnéd használni, gondolj a leirtakra a következő petrós mosásnál! Nem beszélve arról, hogy a rideg zsirba ragad a mocsok, ezáltal gyorsitva a kopást. Az ötvenes, hatvanas évekig kerültek a kerékpárokra olajzószelencék, majdnem minden csapágyhoz! A preciz Torpedóagyakat hibásan 'zsirba tették' és teszik ma is sokan. Működik ettől még az agy, de előfordul, hogy a hajtógörgők beragadnak. 

SAM_1994 (Large) (Small).JPG

A Torpedo agyakhoz megfelelő szerszámokat mellékelt a gyártó, ezek a következők. 

1. az agy mellé automatikusan járó Torpedo jelű kis kéziszerszám. 

2. a háromféle fejrész miatt egy lemezszerszám, amely a satuba fogva fixen áll, ebbe tették a fejrészt görgők nélkül, igy le tudták szépen tekerni a menetes fogaskereket, ha cserélni vagy tisztitani kellett. A fogaskereket ellenanya fogta, ehhez körmös kulcs kellett külön.

SAM_0499 (Large) (Small).JPG

88 (Small).jpg

A Torpedo annyira sikeres volt, hogy sokan elkezdték a licensz alapján gyártani, kábé a harmincas évek második felétől. Ezek a következők: Styria Ausztria, Granat majd Super Granat Magyarországon, Favorit/Velamos Csehszlovákia, XB3 meg Kharkhov Ukrajna/CCCP, Renak NDK, Sturmey-Archer Anglia, Tempo, Riga és egyéb keleti blokkos másolat.

SAM_2876 (Large) (Small).JPGSAM_2877 (Large) (Small).JPGSAM_3061 (Large) (Small).JPGSAM_3328 (Large) (Small).JPGSAM_3331 (Large) (Small).JPGSAM_3332 (Large) (Small).JPGSAM_3330 (Large) (Small).JPGSAM_3334 (Large) (Small).JPGSAM_3329 (Large) (Small).JPGSAM_3333 (Large) (Small).JPGSAM_3335 (Large) (Small).JPG

Szólj hozzá!

Címkék: torpedo fichtel und sachs FuS F&S freilauf

A bejegyzés trackback címe:

https://szegediretrokerekparok.blog.hu/api/trackback/id/tr704469152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása