1903-1904 körül gyártották az első szabadonfutó Torpedo fantázianevű fékagyat Schweinfurtban, Németországban, a Fichtel und Sachs AG gyárában. Eredeti neve Torpedo Freilaufnabe (mit Rücktrittbremse). Az összes létező alkatrészébe, hiven a német precizitáshoz, beleütötték az agy tipusának számát (pl 09, 10, stb), a gyártó névjegyét (F&S), és a gyártási dátumot. Egyes alkatrészeibe a hosszt, átmérőt is jelző értékeket is beleütöttek (Ld. tengely, hajtó - illetve fékgörgők).
Az évtizedek során kisebb-nagyobb változtatásokkal ugyan, de megmaradt a hajtó - és fékezési mechanizmus ugyanolyannak, mint amilyennel először megjelent. A jellegzetes Torpedo külső-belső szerkezetet anyag -, minőség - és méretbeli változtatásaival is kb. 80 évig gyártották Schweinfurtban.
A hajtás 5 db, egyenként 6,5 mm átmérőjű görgővel történik.
(Másfél évtizedig a mod 07 tipusú Torpedo fékagyakban van 7 görgő egyedül!). A lánc az agyon lévő fogaskereket előre mozditja, a húzófejen a - kb. az ötvenes évek első feléig menetesen rögzithető, később a ma is ismert 3 körmös megoldású - fogaskerék magát a fejrészt/húzófejet az 5 hajtógörgőnek kiképzett 5 ágú 'csillag' formájú részével, tehát az óramutató járásával megegyezően megindul, és a hajtógörgőket az agyhüvely belső felületéhez szoritja, ezáltal mozdul előre a kerékpár. (A szalajtás a fejrész és az agyhüvely között feszülő hajtógörgők méretének csökkenése miatt van. Kophat a fejrész, a hajtógörgő, és maga az agyhüvely is).
A torpedóagy akkor fut szabadon, ha a hajtógörgők abba a pozicióba kerülnek a fejrészen, ahol megszűnik a kapcsolat az agy hüvelyével.
A fékagyak két opciója az előremenetel és a fékezés. Fékezéskor a fejrész/fogaskerék az óramutató járásával ellentétesen mozog, aktiválva a fékkónuszt, ami a fékbetét belsejében várja, hogy belülről nyithassa ki a fékbetétet, ami a súrlódást kihasználva állitja meg a kerekünket, vagyis a bringánkat. A fékbetét az agyhüvely belső felületéhez szoritodik, ezáltal lassitva bringánkat.
A fékbetét réz illetve annak ötvözete a kezdetek kezdetén, az első kb. 60 évben ezzel az anyaggal jelentek meg a Torpik, utána vas fékbetétek lettek a szereplők. A fékbetétek belső felülete hullámosan kiképzett, ezekbe kapaszkodik a fékkónusz két pici görgője. A hátrataposás, fékezés esetén a beilleszkedő görgők nyitják a fékbetétet nagyobbra. A fékbetét és az agyhüvely közti hézag tizedmilliméterben mérhető, a fékbetét nyugalmi helyzetében.
A belső, hullámos fékbetétvázra van a fékpofa 'odaszegecselve', megakadályozandó a kettő elválását. A fékbetét a bal oldali nagykónuszon fixen áll, és mikor kinyilik fékezéskor, nem szabad elmozdulnia, körötte csak a kerékagy mozog. A nagykónusz két körmébe illeszkedik bele. (létezik egy - vagy kétoldali rögzités is). A belső vas váz hullámos fele szokott a rossz kenés miatt lelaposodni, elnyalódni, ezért csúszik, illetve nem működik rendesen a fék.
A Torpedokban STAR golyóskosarak vannak eredetileg. Két nagy STAR K99 jelű kosár, illetve kosár nélkül a fejrészben, a tengely kiskónuszának szabadon, ugyanakkora méretű, 1/4-es golyók futnak.
A Torpedok élettartama nagyon hosszú. Az eredeti gyári utasitásokat követve állitólag 100 ezer kilométerekről van szó! A 70-80 évvel ezelőtt gyártott kerékpárok lekerülve a padlásról igazi csemegék, a hátsó kerék sok esetben elárulja a bringa gyártási évét! Ezek a régi kerékpárok nagyon sok esetben a 70-80 évvel ezelőtt berakott Torpedóaggyal működnek tovább.
A megfelelő karbantartás a rendszeres olajzást, és az alkalmankénti csapágy-utánállitást, szétszedést, tisztitást, vizsgálatot jelenti. Sok vitára ad okot a megfelelő kenőanyag kiválasztása. A gyári utasitás egyedül olajat enged. A szerkezet olajsapkán vagy olajzónyiláson keresztül olajozható, értelemszerűen ide zsir nem kerülhet. A felépitése az agynak olyan, hogy az olaj urasan távozik a szerkezetből, magával cipelve a koszt. A labirintusszerűen illeszkedő zárógyűrűk azonban lelassitják az olaj kifolyását. Ha zsirral szeretnéd használni, gondolj a leirtakra a következő petrós mosásnál! Nem beszélve arról, hogy a rideg zsirba ragad a mocsok, ezáltal gyorsitva a kopást. Az ötvenes, hatvanas évekig kerültek a kerékpárokra olajzószelencék, majdnem minden csapágyhoz! A preciz Torpedóagyakat hibásan 'zsirba tették' és teszik ma is sokan. Működik ettől még az agy, de előfordul, hogy a hajtógörgők beragadnak.
A Torpedo agyakhoz megfelelő szerszámokat mellékelt a gyártó, ezek a következők.
1. az agy mellé automatikusan járó Torpedo jelű kis kéziszerszám.
2. a háromféle fejrész miatt egy lemezszerszám, amely a satuba fogva fixen áll, ebbe tették a fejrészt görgők nélkül, igy le tudták szépen tekerni a menetes fogaskereket, ha cserélni vagy tisztitani kellett. A fogaskereket ellenanya fogta, ehhez körmös kulcs kellett külön.
A Torpedo annyira sikeres volt, hogy sokan elkezdték a licensz alapján gyártani, kábé a harmincas évek második felétől. Ezek a következők: Styria Ausztria, Granat majd Super Granat Magyarországon, Favorit/Velamos Csehszlovákia, XB3 meg Kharkhov Ukrajna/CCCP, Renak NDK, Sturmey-Archer Anglia, Tempo, Riga és egyéb keleti blokkos másolat.