STAR golyóskosarak várnak az új csapágygolyókra. A mod 53 nevű, az ötvenes évek első felében gyártott agyváltókban 4 különböző tipusu STAR golyóskosár van, az egyik tipusból pedig dupla darabszámmal. Alu agyház, kontrafék, régimódi váltókar, preciz szerkezet, kónuszelvű meghajtás és fékezés.
A mod 53 kontrakarja speciális. egyedül a mod 29-es agyváltóéval egyezik meg. Ergo ez az eredetije, és olyan értelemben is érdekes, hogy nem bilincses felfogatású, hanem karmos, 'klauenhebel'. Többféle méretű létezett belőle, egy baja van, hogy egyfajta hátsó villára illeszkedik csak.
A klasszikus váltószerelék, a nagy krómozott porvédő, a speciális, négyszögletes formájú körmökkel rendelkező fogaskerék, mind-mind egyedi dolog, és jellegzetességei a mod 53-nak. Alkatrészt boltban nem kapsz hozzá.
Ott vannak a jelzések a kosarakon! A golyók egyszerűen kipattinthatók, egyrészt azért, hogy a kosarat teljesen el lehessen mosni, illetve hogy a kopott, berágódott, mattult golyókat kicseréljük. 1/4-es és 5/32-es golyók kellenek.
Az agyváltó nem működött megfelelően, ezért bele kell kukkantani. A szerkezet szétszedés után látható, milyen kenőanyag volt az agyban. Ez legtöbbször zsir, ami az évek, évtizedek alatt megtelt kosszal, reszelékkel. Az agyon ott az olajzónyilás az oldalán a fékoldal felől. Speciális elhelyezkedés, legtöbbször felülre teszik.
A hiba okai:
Ezeket a kosarakat újra cserélni ma már nemigen lehet, mivel ritka a gyári STAR kosár. Ezért érték, ezért drága, és ezért kell megbecsülni a legapróbb alkatrészeket. De ha ép a kosár maga, nem görbe, jó minőségű golyókkal újra életet lehet beléjük lehelni.
Ezek a régiek:
A tengely elmosva, az összerakás elkezdése. Az egész karbantartás nagyon időigényes, az utolsó elemig darabokra kell szedni a váltót, es petróban elmosni, kefélni, takaritani. A váltó meghálálja, ha a tiszta szerkezethez műszerolajat használunk, és megfelelő időközönként elvégezzük a karbantartását. A karbantartáshoz hozzá tartozik a megfelelő - gyári - szerszám is!
Pótalkatrész a mod 53-hoz. Ehhez bontva kell legyen alkatrész, egy donor-agy.
A belső szerkezet fék nélkül.
kis polirozás nagyot dob az oxidált felületen.
Kitűnő krómozás.
Kompletten. A szerviz során kiderült, az agy öreg, kopott, de működik tovább. Zörög, illetve már nem olyan, mint egy új vagy jó állapotú agy. A kónuszfelületeket fel lehet esztergán javitani, de a csészékhez nehéz hozzáférni. A golyók cseréje után, illetve az esetleges kónuszfeljavitás után is az agyak, agyváltók nem futnak finoman, kicsit darabosan gurulnak a kézben megforgatva, illeve szorulhatnak, lóghatnak is.
Az elmosott, javitott váltókar újra ép és szép, tovább használható az örökkévalóságig. Mai műanyag rémálmokhoz képest esztétikusabb, tartósabb. 60 év után is működik.