Már régóta gyártják a Sturmey hármas agyváltót dobfékkel, ez az AB tipus. Ha jól tudjuk, a 30-as években jelent meg a modell, tehát three-speed és dobfék kombináció. Egy 1947-es példány és egy 1980-as évekbeli példány, amik megfordultak nálunk Szegeden, szinte megegyeznek. Ami különbség, az - feltehetően - az anyagminőség, menetes fogaskerék kb. az ötvenes évekig, utána körmös fogaskerék, aztán fém olajsapka, később, kb. hetvenes évektől műanyagból csinálták, viszont még egyáltalán tettek rá, mert a 90-es években ezt is lespórolták, aminek csúnya eredménye lett; a króm minősége hibátlan még 1990 körül is. Ahogyan közeledünk 1990-hez, úgy silányul a minőség: műanyag golyóskosarak, olajzó (gyári utasitás, csak olaj!) elmaradása. Viszont 1990 körülre olyanná vált a belső szerkezet, illetve a kuplung, hogy nincs szalajtási opció: a fejrész mindig hajt, nincs üresjárat. Sachsék ezt jóval korábban megoldották.
Egyszóvel az AB tipus egy nagyon jó agy egyébként, de karban kell tartani, mint minden mást. A fék szuper, dobféket nem befolyásolja semmi körülmény, ami igaz volna a felnifékekre pl. Alkatrész meg korlátlan áll rendelkezésre.
Az emlitett műanyag olajzó. Olcsóbb, mint a fémből való, az tuti.
Régi mánia, SA pecsétek szinte minden alkatrészen, itt a jobbos menetes csészén. A csészéhez körmös kulcs kell. Különben lehet kalapálni, ami jól látható:
1981, gyártási évet igy jelezték az angolok. a kettes szám februárt jelöli.
régebbi váltókarok, évtizedenként változott kb.
Egy barátunk AB-ja:
a kompletten kihuzható belső szerkezet:
Feljavitott, felszabalyozott kónuszok. Ha be vannak rágódva, és nincs alkatrész, van megoldás.
Minden tiszta és olajzott.
A blokk mehet az agyba. A menetes csészét kézi erővel ráhúzzuk. Amikor hajtunk, akkor a csésze menetiránnyal megegyezően hajtódik az agyhüvelybe, de a kézi erő is elegendő szokott lenni. Ha nem igy volna, a csapágyak fellazulnak, ezt a kerék oldalirányú mozgásából megtudhatjuk.
A csapágyakat a fékoldali kónusszal, illetve az arra illeszkedő speciális alátéttel tudjuk beállitani, mivel a jobb oldali kónuszt már lezártuk (komplett belső szerkezet). Lekontrázás után ne legyen se laza, se szoros, kézben megpörgetve az agyat forogjon simán. Jó állapot esetén ezt el tudjuk érni, kopott csapágyú, csészéjű agynál már nemigen.